Kdybychom dokázali být skutečně v přítomném okamžiku a otevřenou pozorností si vše uvědomovat, neztrácet v životních situacích ze zřetele své já, tak by pro většinu negativních myšlenek téměř nezbylo místo.

Starost, úzkost, smutek a deprese?
Když se řekne léčba depresivního onemocnění, automaticky se nám vybaví léky, antidepresiva. V nejvážnější, akutní fázi deprese se bez nich pacienti skutečně neobejdou.

Dokážou člověka stabilizovat a snížit nejpesimističtější myšlenky a pocity. Po nějaké době ale přestávají mít ten správný efekt, a navíc mají z dlouhodobého hlediska nežádoucí účinky. K vyléčení jako takovému totiž nevedou samy o sobě, jak ukazuje statistika relapsu: s každou proběhlou depresí se pravděpodobnost další deprese zvyšuje.

Převratné a zároveň velmi nadějné jsou v tomto směru výsledky výzkumu, který zjišťoval rozdíly v efektivitě následné péče mezi třemi různými přístupy: běžnou antidepresivní farmakoterapií, terapií založenou na mindfulness (neboli na meditaci všímavosti) a placebo.

U pacientů s přechodným vymizením příznaků deprese se jako nejefektivnější ukazuje terapie MBCT založená právě na meditaci mindfulness (všímavosti) – Mindfulness-Based Cognitive Therapy. Její efektivita je totiž i 10 měsíců od počátku následné péče vyšší než efektivita antidepresivní farmakoterapie – a navíc bez vedlejších účinků léků. Závěrem výzkumu je mimo jiné tvrzení, že MBCT nabízí účinnou ochranu před relapsem deprese.

Tyto výsledky znamenají, že máme k dispozici klinicky ověřenou metodu, která je vysoce účinná v následné péči depresivního onemocnění. A zároveň, že tím pádem obecně výborně funguje na občasné depresivní stavy, na pesimistické myšlenky a negativní pocity – tedy na fáze, které (pokud si s nimi člověk sám neporadí a dovolí, aby se kumulovaly) můžou vést právě až k depresivnímu či jinému duševnímu onemocnění. Pravdou ale na druhou stranu je, že zatím tato informace není všeobecně známá.

Deprese se totiž může vkrádat do našeho života postupně, téměř nepozorovaně. Začíná únavou, přetížením a vyčerpáním a permanentním stresem, které často tvoří naši každodenní realitu, pokračuje přes popudlivost, podrážděnost, špatnou náladu a pocity nespokojenosti až k pocitům sklíčenosti, úzkosti, nenaplnění, ztráty zájmu a smyslu života. To jsou postupné varovné signály.

Existuje nespočet doporučení, jak s těmito stavy "bojovat". Můžeme je přehlížet, můžeme si říct, že se s tím nedá nic dělat a že jsou běžnou součástí života (Co naděláš?), nebo si můžeme říct, že až bude nejhůř, někdo nám určitě pomůže. Můžeme však také už od začátku poslouchat varovné signály svého těla a rozhodnout se pro to s tím něco udělat.

Jakákoli skutečná změna v nás je o přijetí vlastní zodpovědnosti a o konkrétní osobní práci a úsilí. Mnoho lidí má dojem, že ke změně stačí jen změna myšlení, ale osobní změnu přináší konkrétní osobní zkušenost, ne znalost. A nejlépe je to vidět právě na příkladu negativních emocí a myšlenek.
Akceptováním, nezaujatým pozorováním, uvědoměním a nerozvíjením docílíme toho, že síla negativních myšlenek postupně slábne.

Pokud si přečteme, že negativní myšlenku máme zahnat a nahradit pozitivní (třeba jít se bavit a zapomenout na to), negativní myšlenka tím nezmizí, jen se dočasně "schová". Nebudeme se tím cítit lépe, jen zapomeneme na to, jak se ve skutečnosti cítíme, tím, že dáme dočasně svoji pozornost jinam.

Stejné to může být, když budeme znát třeba celou moderní psychologii nazpaměť – to ale neznamená, že jsme poznatky interiorizovali a aplikujeme je ve svých životech. Anebo s přirovnáním osobní změny ke sportu: pozitivní účinky sportování se dostaví až tehdy, kdy skutečně sportuji, nedostaví se, když si o účincích a o sportu čtu, i kdybych výborně rozuměl každému detailu.

Spouštěčem úzkostných, negativních a depresivních pocitů a myšlenek jsou negativní myšlenkové programy v nás, které – pokud o to stojíme – musíme změnit nakonec jen my sami. Máme skvělé možnosti si o tom zjistit informace, můžeme mít i to štěstí, že se nám dostává podpory a porozumění ostatních, včetně odborníků, ale ta změna nakonec je na nás.

S rozvojem pozitivní psychologie a s objevem neuroplasticity (celoživotní schopností mozku se strukturálně i funkčně rozvíjet) dnes víme, že náš prostor pro změnu nebo jinak řečeno naše pole působnosti pro změnu se pohybuje mezi 40 a 50 %. Ostatní faktory – jako jsou naše predispozice a vliv prostředí a okolností – změnit (prozatím) nelze.

Takže až z jedné poloviny můžeme sebe a svůj život měnit a tvořit, pokud o to stojíme – změnou myšlení, sebeovládáním, sebepoznáním. Máme tedy možnosti se měnit sami více, než si možná myslíme.

Negativní emoce?

Jen pro upřesnění: dnes se často používá negativní a pozitivní emoce. Z jistého úhlu pohledu je to nesprávné dělení. Spíš by se hodilo používat označení příjemné a nepříjemné pocity a myšlenky, aby v tom byl zdůrazněn aspekt, jak my tyto myšlenky a pocity subjektivně vnímáme. A pak v tom hraje roli ještě úroveň, ze které se na to díváme.

Nejprve budeme emoce a myšlenky rozdělovat na negativní a pozitivní, případně příjemné a nepříjemné, později, ve vyšších stupních procesu individualizace, už to takto rozlišovat přestaneme a všechny myšlenky a emoce "jen" budou součástí Já. V tomto procesu růstu je ale nutné si svoje psychické procesy integrovat je do svého Já jako součást sebe sama.

Určitá část našich negativních myšlenek souvisí také s nesprávným přístupem k životu a s naší nevděčností. Pramení z toho, že se více zaměřujeme na to, co bychom chtěli, aby se stalo, případně na to, co bylo, než na to, co je teď. 
Kdybychom dokázali být skutečně v přítomném okamžiku a otevřenou pozorností si vše uvědomovat, neztrácet v životních situacích ze zřetele své já, tak by pro většinu negativních myšlenek téměř nezbylo místo. A ty ostatní, které jsou opravdu vážné, bychom zpracovali metodou defuze.

Vzít na vědomí a nechat odejít

Jak tedy konkrétně a skutečně efektivně na negativní myšlenky a emoce? Postojem defuze. Výzkum Andrease Larsssona (2015) zkoumal rozdíly v efektivitě zvládání negativních myšlenek dvěma různými metodami: metodou kognitivní změny (nahrazením jedné myšlenky jinou) a metodou defuze neboli oddělení negativní myšlenky a sebe.

K tomuto oddělení dojde tím, že k našim myšlenkám (a emocím), k tomu, co se v nás děje, zaujmeme zároveň laskavý, otevřený a hlavně nezaujatý a pozorující postoj. Jednoduše řečeno: pozorujeme, co se v nás děje, necháme to proběhnout a odejít.

Akceptováním, nezaujatým pozorováním, uvědoměním a nerozvíjením docílíme toho, že síla negativních myšlenek postupně slábne. Jak ukázal výzkum: kognitivní změna nebyla bez účinku, ale defuze se ukázala jako účinná metoda zvládání negativních myšlenek, neboť síla a frekvence negativních myšlenek při ní klesá.

Defuze je metoda ne úplně snadná a samozřejmá, která vyžaduje trénink a trpělivost, která ale přináší rychlé a trvalé výsledky. Defuze se navíc shoduje s principem meditace všímavosti (a s principy MBCT, o které byla řeč výše v souvislosti s léčbou deprese).

Meditace všímavosti nás právě učí rozvíjet tuto dovednost nezaujatého a akceptujícího uvědomování si toho, co je obsahem našeho vědomí v přítomném okamžiku. Postupným tréninkem v nás vytváří nadhled a odstup. Pak dokážeme mnohem lépe zvládat negativní stránky života (a radovat se z těch příjemných).

Je to, jako když nasypete sůl do skleničky s vodou: voda bude velmi slaná, když ale stejné množství nasypete do řeky, bude to sotva postřehnutelné. Tento odstup a nadhled si však nemůžeme nikde "koupit" – vznikne v nás samovolně naší osobní prací na sobě (i když to není práce v klasickém slova smyslu, ale jde spíše o uvědomování si a "pouštění", naši rozhodnost a odhodlanost to však vyžaduje) a tréninkem.

A doba je pro to dnes vhodná. Zatímco před třiceti čtyřiceti lety byla meditace považována za exotický výstřelek, kterému se věnovala hrstka hippies oddávajících se kouření trávy a téměř nikdo z vědecké komunity jí nepřisuzoval váhu, dnes je hlavně díky klinickému ověření a kodifikaci mindfulness programů (Jon Kabat-Zinn) náhled úplně jiný.

Dnes jsou tyto programy využívány v nemocnicích, v psychoterapiích, ve vzdělávání, v osobnostním rozvoji, ve sportu, v byznysu, a dokonce i v politice. Vysokému zájmu odpovídá i množství vědeckých publikací a výzkumů, které jdou do stovek ročně. Na meditaci mindfulness se dokonce specializuje samostatná disciplína neurověd – meditativní neurovědy.

Je to jedna z dnes dostupných cest efektivního osobního rozvoje založeného na seriózních informacích a přístupech.



Zdroj: psychologie

ŠTÍTKY A ODKAZY - NAHLÉDNĚTE!

aktivity radosti a milování života Alcatraz Allison Crowe Amerika Amy McDonald Andělská trumpeta Android Anekdoty a vtipné příspěvky Anne Sophie Mutter Astronomie Ateroskleróza Azalky Až na dno Babí léto Baby - Blackbird Beethoven Symphony Bělotrn modrý Beruška Bez černý Bílý kůň Blatouch Bledule jarní Borelióza Boticelli Bouře Brkoslav severní Brugmansie Brusinky Bříza bubble nebula Budníček menší Bůh Bůh Slunce Bylinky Cardinal Cestování Cruise Rekreace Dovolená Cesty Cibule Cibuloviny Close My Eyes Forever Čaj o páté Čaj z levandule Čáp černý Čáp v přírodě Čápi Čas lásek čápů Čas lásek jelenů Čekanka Červenka Česnek Čížek žlutý Čmeláci Den pro tebe Deprese Deprivace a skupinová hloupost Deprivanti Deštivý den Děti Dětství Devětsil Diamanty Divizna Dlask Dlouhozobka svízelová Dobro a jeho světlo Dobromysl obecná Dopisy Drahé kameny Drogy Drozd kvíčala Drozd zpěvný Durman Echinacea Elena - Disco Fauna Flejberk Flora Flowers Show Fotografie Fotografujte Genius loci Gilbert Becaud Gingko Biloba Heřmánek Hiro Fujikake Historical music Historie Hlad Hlaváček jarní Hloh Hluchavka Hmyz Hnízdění Holub hřivnáč Homeless Hořec Houby Hrad Litice nad Orlicí Hrušeň Humor Humor a vtipy Humor a vtipy nebo moudra Husy na řece Hvězdokupa Hýl obecný Hyperkinetická porucha Chalupy Charlie Cholesterol Indiánský systém Instinkty a pudy Internet Iveta Bartošová Jablka Jahodník obecný Jahody Jahody zahradní Jak správně líbat Janine Jansen Jarní kytičky Jarní slunce Jaro Jasmín Jaterní poruchy a životospráva Jaterník podléška Ječmen Jedlý kaštan Jeřáb obecný Jeřabiny Jezírko Alenky Jezírko zahradní Jírovec Jiřiny Jitrocel Jitrocel sirup Jordánsko Kachny Kaktus Kalifornie Kalisie voňavá Kapradí Karel Kryl Karikatura Kaštan Kobylka luční Kocourek Kočka domácí Kočky Sobě Kongres koniklec Konipas bílý Konopí Konopka obecná Kontakty Konvalinka Kopretiny Kopřiva Korsika Koření Kos Kosí hnízdo Kouzelná zahrada Kozy Krajina Králíček obecný Krmení mladých Krmítko Krmítko na zahradě Krokus jarní a žlutý Křen Květy Květy kostivalu lékařského Kytičky La Roux Labutě péče o mladé Láska Lásko bože lásko Léčivé rostliny Ledňáček Lékařství Les Lesní jahody Léto Levandule Levandulová koupel Libeček Lidský život Lilie Linduška lesní Lípa Lipový květ Lita Ford Londýn Maceška Maliny Mandolin Orchestra Maralí kořen Marie Rottrová Markéta Hejná Marlene Dietrich Máta Mateřídouška Mateřství a péče o potomstvo Maturita Mayodendron igneum Medicina Meditace Meduňka Memy Měsíční noc Mike Oldfield Milování světu vládne Mireille Mathieu Mlok Mobilní fotografie Modrá knížka Modříny Moldau Smetana Momentky a cesty Moře Motiv domova Motivace Motivační základní emoce Motýli Moudra Moudrost Mračňák-Abutilon Muchomůrky bílé (Milan Hlavsa) Music and Humor Mydlice lékařská Namlouvání Námluvy Náprstník červený Naše zahrady Netýkavka konžská (papoušková květina) No Doubt Nootropika a kognitiva Novinky v hudbě O zdraví O životě Obama Oregano Orchideje Ornitologie Otčenáš Ovoce Pampeliška Papriky Parky Páření Čmelák královna Pařeniště Pavel Dobeš Pavel Kysela Pěnice černohlavá Pěnice podkřovní Penízovka sametonohá Pěnkava obecná Perská kočka Perský kocourek Pes velký švýcarský Petra Petrklíč Pilát lékařský Placebo Plicník lékařský Počítáme jaro Podběl lékařský Podravka Podzim Poezie Pohádka Pohádka lásky Pohádková zahrada Pomlázka Popínavé (pnoucí) růže Poslové jara Pošta pro vás Poštolka obecná Poznáte je? Práce na zahradě Procházky přírodou Prostřeno Prvosenka jarní Přátelé Přátelství Předivka zhoubná Příprava na zimu Příroda Příroda a zahrada Ptáci Ptáci na zahradě Ptačí koncert Ptačí zpěv Pustoryl Radost a uspokojení Radůza Rady a tipy Rakytník řešetlákový Ráno Rehek zahradní Relaxujeme Repelent Rozmarýn Rozum Růže Růže pro domácí pěstování Růže výsadba řez množení Rybíz rychlá večeře Rýmovník Řebříček obecný Řepík lékařský Římská mythologie Sadba Salamander Sammuel perský kocourek Samsung Sasanka - Anemone Sasanka hajní Sdílení Sedmikrásky Skalka Skutečné příběhy Slavík obecný Slimáci Slípka zelenonohá Slovensko Slunéčko sedmitečné Slunečné odpoledne Slunečné ráno Sluneční erupce a aktivita Sluneční toulky v přírodě Slunečnice Slunečný den Smartphone Sněženky Snídaně Sociální sítě Sociopatie Soukromé Spánek Sršeň Stáří Stehlík Strakapoud Stromy studentské Suguperge! Sdígilígim naga wegeb! sv.Martin Světlo Sýkorky Symboly Syrenia Šafrán (Crocus sativus) Šalvěj Šípky Škola Škůdci Šoupálek dlouhoprstý špaček Štětka Švédsko Talovín zimní The Cranberries - Zombie The Moon Měsíc Tipy a návody Trubačovité Trubka v hudbě Třapatka nachová Ťuhýk obecný Ťuhýk šedý Tulipány U křížku U řeky U vody Učitel Umění USA V lese Vajíčka Vanessa Mae Vánoce Včely Velikonoce Velikonoční pomlázka Verše Veverka Veverka černá Videa Videa o zahradě Vinná réva Violin Concerto Violka vonná-fialka Vivaldi Vlado Kumpan Vlaštovičník Vlaštovka Vlaštovky Vlčí mák Vlčí máky Vojenská služba Vrabec domácí vrabec polní Všímavost Vtipy Vtipy humor Vysoká Výživa William a Kate Zahrada ticha Zahradní nábytek Zahrady Zazimování Zběhovec Zdraví Zdraví a pohyb Zelené pláně Zelenina Zima Zlatá střední cesta Zlatý déšť Zrcadlo zvonek zelený Zvonohlík zahradní Zvyky Žabky Žáby Žena je původce činu Živé sekačky Životospráva

Oblíbené příspěvky

Seznam blogů

Vybraný příspěvek

V ruce z vrby klubíčko a ve druhé smutné psaníčko. Jde ho poslat dolů vodou, po chvějící se hladině.

.....rozhrne se listoví. Kdo je za ním, to nám vrby nepoví . Smutné psaní Odpoledne slunce zašlo, rozhrne se listoví. Kdo je za ním, to nám ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...