Kdybychom dokázali být skutečně v přítomném okamžiku a otevřenou pozorností si vše uvědomovat, neztrácet v životních situacích ze zřetele své já, tak by pro většinu negativních myšlenek téměř nezbylo místo.

Starost, úzkost, smutek a deprese?
Když se řekne léčba depresivního onemocnění, automaticky se nám vybaví léky, antidepresiva. V nejvážnější, akutní fázi deprese se bez nich pacienti skutečně neobejdou.

Dokážou člověka stabilizovat a snížit nejpesimističtější myšlenky a pocity. Po nějaké době ale přestávají mít ten správný efekt, a navíc mají z dlouhodobého hlediska nežádoucí účinky. K vyléčení jako takovému totiž nevedou samy o sobě, jak ukazuje statistika relapsu: s každou proběhlou depresí se pravděpodobnost další deprese zvyšuje.

Převratné a zároveň velmi nadějné jsou v tomto směru výsledky výzkumu, který zjišťoval rozdíly v efektivitě následné péče mezi třemi různými přístupy: běžnou antidepresivní farmakoterapií, terapií založenou na mindfulness (neboli na meditaci všímavosti) a placebo.

U pacientů s přechodným vymizením příznaků deprese se jako nejefektivnější ukazuje terapie MBCT založená právě na meditaci mindfulness (všímavosti) – Mindfulness-Based Cognitive Therapy. Její efektivita je totiž i 10 měsíců od počátku následné péče vyšší než efektivita antidepresivní farmakoterapie – a navíc bez vedlejších účinků léků. Závěrem výzkumu je mimo jiné tvrzení, že MBCT nabízí účinnou ochranu před relapsem deprese.

Tyto výsledky znamenají, že máme k dispozici klinicky ověřenou metodu, která je vysoce účinná v následné péči depresivního onemocnění. A zároveň, že tím pádem obecně výborně funguje na občasné depresivní stavy, na pesimistické myšlenky a negativní pocity – tedy na fáze, které (pokud si s nimi člověk sám neporadí a dovolí, aby se kumulovaly) můžou vést právě až k depresivnímu či jinému duševnímu onemocnění. Pravdou ale na druhou stranu je, že zatím tato informace není všeobecně známá.

Deprese se totiž může vkrádat do našeho života postupně, téměř nepozorovaně. Začíná únavou, přetížením a vyčerpáním a permanentním stresem, které často tvoří naši každodenní realitu, pokračuje přes popudlivost, podrážděnost, špatnou náladu a pocity nespokojenosti až k pocitům sklíčenosti, úzkosti, nenaplnění, ztráty zájmu a smyslu života. To jsou postupné varovné signály.

Existuje nespočet doporučení, jak s těmito stavy "bojovat". Můžeme je přehlížet, můžeme si říct, že se s tím nedá nic dělat a že jsou běžnou součástí života (Co naděláš?), nebo si můžeme říct, že až bude nejhůř, někdo nám určitě pomůže. Můžeme však také už od začátku poslouchat varovné signály svého těla a rozhodnout se pro to s tím něco udělat.

Jakákoli skutečná změna v nás je o přijetí vlastní zodpovědnosti a o konkrétní osobní práci a úsilí. Mnoho lidí má dojem, že ke změně stačí jen změna myšlení, ale osobní změnu přináší konkrétní osobní zkušenost, ne znalost. A nejlépe je to vidět právě na příkladu negativních emocí a myšlenek.
Akceptováním, nezaujatým pozorováním, uvědoměním a nerozvíjením docílíme toho, že síla negativních myšlenek postupně slábne.

Pokud si přečteme, že negativní myšlenku máme zahnat a nahradit pozitivní (třeba jít se bavit a zapomenout na to), negativní myšlenka tím nezmizí, jen se dočasně "schová". Nebudeme se tím cítit lépe, jen zapomeneme na to, jak se ve skutečnosti cítíme, tím, že dáme dočasně svoji pozornost jinam.

Stejné to může být, když budeme znát třeba celou moderní psychologii nazpaměť – to ale neznamená, že jsme poznatky interiorizovali a aplikujeme je ve svých životech. Anebo s přirovnáním osobní změny ke sportu: pozitivní účinky sportování se dostaví až tehdy, kdy skutečně sportuji, nedostaví se, když si o účincích a o sportu čtu, i kdybych výborně rozuměl každému detailu.

Spouštěčem úzkostných, negativních a depresivních pocitů a myšlenek jsou negativní myšlenkové programy v nás, které – pokud o to stojíme – musíme změnit nakonec jen my sami. Máme skvělé možnosti si o tom zjistit informace, můžeme mít i to štěstí, že se nám dostává podpory a porozumění ostatních, včetně odborníků, ale ta změna nakonec je na nás.

S rozvojem pozitivní psychologie a s objevem neuroplasticity (celoživotní schopností mozku se strukturálně i funkčně rozvíjet) dnes víme, že náš prostor pro změnu nebo jinak řečeno naše pole působnosti pro změnu se pohybuje mezi 40 a 50 %. Ostatní faktory – jako jsou naše predispozice a vliv prostředí a okolností – změnit (prozatím) nelze.

Takže až z jedné poloviny můžeme sebe a svůj život měnit a tvořit, pokud o to stojíme – změnou myšlení, sebeovládáním, sebepoznáním. Máme tedy možnosti se měnit sami více, než si možná myslíme.

Negativní emoce?

Jen pro upřesnění: dnes se často používá negativní a pozitivní emoce. Z jistého úhlu pohledu je to nesprávné dělení. Spíš by se hodilo používat označení příjemné a nepříjemné pocity a myšlenky, aby v tom byl zdůrazněn aspekt, jak my tyto myšlenky a pocity subjektivně vnímáme. A pak v tom hraje roli ještě úroveň, ze které se na to díváme.

Nejprve budeme emoce a myšlenky rozdělovat na negativní a pozitivní, případně příjemné a nepříjemné, později, ve vyšších stupních procesu individualizace, už to takto rozlišovat přestaneme a všechny myšlenky a emoce "jen" budou součástí Já. V tomto procesu růstu je ale nutné si svoje psychické procesy integrovat je do svého Já jako součást sebe sama.

Určitá část našich negativních myšlenek souvisí také s nesprávným přístupem k životu a s naší nevděčností. Pramení z toho, že se více zaměřujeme na to, co bychom chtěli, aby se stalo, případně na to, co bylo, než na to, co je teď. 
Kdybychom dokázali být skutečně v přítomném okamžiku a otevřenou pozorností si vše uvědomovat, neztrácet v životních situacích ze zřetele své já, tak by pro většinu negativních myšlenek téměř nezbylo místo. A ty ostatní, které jsou opravdu vážné, bychom zpracovali metodou defuze.

Vzít na vědomí a nechat odejít

Jak tedy konkrétně a skutečně efektivně na negativní myšlenky a emoce? Postojem defuze. Výzkum Andrease Larsssona (2015) zkoumal rozdíly v efektivitě zvládání negativních myšlenek dvěma různými metodami: metodou kognitivní změny (nahrazením jedné myšlenky jinou) a metodou defuze neboli oddělení negativní myšlenky a sebe.

K tomuto oddělení dojde tím, že k našim myšlenkám (a emocím), k tomu, co se v nás děje, zaujmeme zároveň laskavý, otevřený a hlavně nezaujatý a pozorující postoj. Jednoduše řečeno: pozorujeme, co se v nás děje, necháme to proběhnout a odejít.

Akceptováním, nezaujatým pozorováním, uvědoměním a nerozvíjením docílíme toho, že síla negativních myšlenek postupně slábne. Jak ukázal výzkum: kognitivní změna nebyla bez účinku, ale defuze se ukázala jako účinná metoda zvládání negativních myšlenek, neboť síla a frekvence negativních myšlenek při ní klesá.

Defuze je metoda ne úplně snadná a samozřejmá, která vyžaduje trénink a trpělivost, která ale přináší rychlé a trvalé výsledky. Defuze se navíc shoduje s principem meditace všímavosti (a s principy MBCT, o které byla řeč výše v souvislosti s léčbou deprese).

Meditace všímavosti nás právě učí rozvíjet tuto dovednost nezaujatého a akceptujícího uvědomování si toho, co je obsahem našeho vědomí v přítomném okamžiku. Postupným tréninkem v nás vytváří nadhled a odstup. Pak dokážeme mnohem lépe zvládat negativní stránky života (a radovat se z těch příjemných).

Je to, jako když nasypete sůl do skleničky s vodou: voda bude velmi slaná, když ale stejné množství nasypete do řeky, bude to sotva postřehnutelné. Tento odstup a nadhled si však nemůžeme nikde "koupit" – vznikne v nás samovolně naší osobní prací na sobě (i když to není práce v klasickém slova smyslu, ale jde spíše o uvědomování si a "pouštění", naši rozhodnost a odhodlanost to však vyžaduje) a tréninkem.

A doba je pro to dnes vhodná. Zatímco před třiceti čtyřiceti lety byla meditace považována za exotický výstřelek, kterému se věnovala hrstka hippies oddávajících se kouření trávy a téměř nikdo z vědecké komunity jí nepřisuzoval váhu, dnes je hlavně díky klinickému ověření a kodifikaci mindfulness programů (Jon Kabat-Zinn) náhled úplně jiný.

Dnes jsou tyto programy využívány v nemocnicích, v psychoterapiích, ve vzdělávání, v osobnostním rozvoji, ve sportu, v byznysu, a dokonce i v politice. Vysokému zájmu odpovídá i množství vědeckých publikací a výzkumů, které jdou do stovek ročně. Na meditaci mindfulness se dokonce specializuje samostatná disciplína neurověd – meditativní neurovědy.

Je to jedna z dnes dostupných cest efektivního osobního rozvoje založeného na seriózních informacích a přístupech.



Zdroj: psychologie

Oblíbené příspěvky

Štítky

Ptáci na zahradě Bylinky Příroda Léčivé rostliny Jaro Fotografie Kočky Sobě Ptáci Žena je původce činu Verše Zahrady Květy Den pro tebe Léto Podzim Flejberk Sociální sítě Počítáme jaro Procházky přírodou Videa Zlatá střední cesta Jarní kytičky Mateřství a péče o potomstvo Momentky a cesty Zima Instinkty a pudy Krmítko na zahradě Motivace Slunečné ráno Zdraví aktivity radosti a milování života Jezírko zahradní Kos Hnízdění Internet Lidský život Práce na zahradě Ptačí zpěv Příroda a zahrada Růže Bůh Slunce Deprivace a skupinová hloupost Flowers Show Humor a vtipy nebo moudra Kouzelná zahrada Kytičky Les Namlouvání Přátelé Slunečné odpoledne Sluneční toulky v přírodě Sněženky Zrcadlo Dobro a jeho světlo Krmení mladých Pohádka Pohádka lásky Pošta pro vás Stromy Tulipány Zdraví a pohyb Žáby Cesty Drozd zpěvný Humor Jahody Jarní slunce Krajina Krmítko Krokus jarní a žlutý Moudrost Novinky v hudbě Pavel Kysela Ptačí koncert Pěnkava obecná Rozum Slunečný den Stehlík Sýkorky Videa o zahradě Včely Čmeláci Amerika Astronomie Babí léto Cestování Cruise Rekreace Dovolená Dopisy Fotografujte Genius loci Historie Hlaváček jarní Hmyz Houby Jaterník podléška Konipas bílý Konvalinka Láska Lékařství Milování světu vládne Naše zahrady O zdraví Otčenáš Podběl lékařský Poslové jara Pěnice podkřovní Příprava na zimu Růže pro domácí pěstování Růže výsadba řez množení Slunečnice Trubačovité U křížku Umění Velikonoce Zazimování Zelenina Čas lásek jelenů špaček Životospráva Android Andělská trumpeta Anekdoty a vtipné příspěvky Ateroskleróza Beethoven Symphony Bez černý Blatouch Brusinky Budníček menší Deprivanti Dobromysl obecná Děti Dětství Flora Heřmánek Hloh Hluchavka Holub hřivnáč Jasmín Jitrocel Jitrocel sirup Kopřiva Kosí hnízdo Kočka domácí Koření Libeček Lilie Lita Ford Maceška Maturita Meditace Mireille Mathieu Motiv domova Motýli Moudra Music and Humor Námluvy O životě Ornitologie Ovoce Parky Plicník lékařský Pohádková zahrada Poznáte je? Pěnice černohlavá Salamander Sasanka - Anemone Sdílení Skalka Sluneční erupce a aktivita Soukromé Spánek Stáří Talovín zimní Tipy a návody Učitel V lese Veverka Violin Concerto Violka vonná-fialka Vlaštovka Vlčí mák Vlčí máky Zelené pláně Zvonohlík zahradní Zvyky rychlá večeře Čaj o páté Česnek Čáp v přírodě Čížek žlutý Řebříček obecný Řepík lékařský Škůdci Ťuhýk obecný 776833333 Alcatraz Allison Crowe Amy McDonald Anne Sophie Mutter Azalky Až na dno Baby - Blackbird Beruška Bledule jarní Borelióza Boticelli Bouře Brkoslav severní Brugmansie Bílý kůň Bělotrn modrý Bříza Bůh Cardinal Chalupy Charlie Cholesterol Cibule Cibuloviny Close My Eyes Forever Deprese Devětsil Deštivý den Diamanty Divizna Dlask Dlouhozobka svízelová Drahé kameny Drogy Drozd kvíčala Durman Echinacea Elena - Disco Fauna Gilbert Becaud Gingko Biloba Hiro Fujikake Historical music Hlad Homeless Hořec Hrad Litice nad Orlicí Hrušeň Humor a vtipy Husy na řece Hvězdokupa Hyperkinetická porucha Hýl obecný Indiánský systém Iveta Bartošová Jablka Jahodník obecný Jahody zahradní Jak správně líbat Janine Jansen Jaterní poruchy a životospráva Jedlý kaštan Jezírko Alenky Ječmen Jeřabiny Jeřáb obecný Jiřiny Jordánsko Jírovec Kachny Kaktus Kalifornie Kalisie voňavá Kapradí Karel Kryl Karikatura Kaštan Kobylka luční Kocourek Kongres Konopka obecná Konopí Kontakty Kopretiny Korsika Kozy Krizová linka Králíček obecný Květy kostivalu lékařského Křen La Roux Labutě péče o mladé Ledňáček Lesní jahody Levandule Levandulová koupel Linduška lesní Lipový květ Londýn Lásko bože lásko Lípa Maliny Mandolin Orchestra Maralí kořen Marie Rottrová Markéta Hejná Marlene Dietrich Mateřídouška Mayodendron igneum Medicina Meduňka Memy Mike Oldfield Mlok Mobilní fotografie Modrá knížka Modříny Moldau Smetana Motivační základní emoce Moře Mračňák-Abutilon Muchomůrky bílé (Milan Hlavsa) Mydlice lékařská Máta Měsíční noc Netýkavka konžská (papoušková květina) No Doubt Nootropika a kognitiva Náprstník červený Obama Orchideje Oregano Pampeliška Papriky Pavel Dobeš Pařeniště Penízovka sametonohá Perská kočka Perský kocourek Pes velký švýcarský Petra Petrklíč Pilát lékařský Placebo Podravka Poezie Pomlázka Popínavé (pnoucí) růže Poštolka obecná Prostřeno Prvosenka jarní Pustoryl Páření Čmelák královna Předivka zhoubná Přátelství Radost a uspokojení Rady a tipy Radůza Rakytník řešetlákový Rehek zahradní Relaxujeme Repelent Rozmarýn Rybíz Ráno Rýmovník Sadba Sammuel perský kocourek Samsung Sasanka hajní Sedmikrásky Skutečné příběhy Slavík obecný Slimáci Slovensko Slunéčko sedmitečné Slípka zelenonohá Smartphone Snídaně Sociopatie Sršeň Strakapoud Suguperge! Sdígilígim naga wegeb! Světlo Symboly Syrenia The Cranberries - Zombie The Moon Měsíc Trubka v hudbě Třapatka nachová U vody U řeky USA Vajíčka Vanessa Mae Velikonoční pomlázka Veverka černá Vinná réva Vivaldi Vlado Kumpan Vlaštovičník Vlaštovky Vojenská služba Vrabec domácí Vtipy Vtipy humor Vysoká Vánoce Výživa Všímavost William a Kate Zahrada ticha Zahradní nábytek Zběhovec Zlatý déšť bubble nebula koniklec studentské sv.Martin vrabec polní zvonek zelený Čaj z levandule Čas lásek čápů Čekanka Červenka Čáp černý Čápi Římská mythologie Šafrán (Crocus sativus) Šalvěj Škola Šoupálek dlouhoprstý Štětka Švédsko Šípky Ťuhýk šedý Žabky Živé sekačky

Seznam blogů

Vybraný příspěvek

V ruce z vrby klubíčko a ve druhé smutné psaníčko. Jde ho poslat dolů vodou, po chvějící se hladině.

.....rozhrne se listoví. Kdo je za ním, to nám vrby nepoví . Smutné psaní Odpoledne slunce zašlo, rozhrne se listoví. Kdo je za ním, to nám ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...